يادداشت Sport1: فرصت دوم براي جادوگر تهران
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

کريس استو در سايت Sport1.de در مقاله‌اي که مي‌خوانيد به حضور علي کريمي در بوندس‌ليگا پرداخته است.


نمی‌توانید بگویید که علی کریمی رد پای مهمی از خود در بوندس‌لیگا به جا نگذاشته است. او در 42 بازی رسمی که در سال‌های 2005 تا 2007 برای بایرن مونیخ انجام داد چهار گل زد و چهار پاس گل هم داد.

البته سرعت بوندس‌لیگا برای «جادوگر تهران» خیلی زیاد بود و این هافبک تهاجمی در کار دفاعی هم مشکل داشت.

این بازیکن 32 ساله سپس به قطر رفت و بعد به ایران برگشت و در استیل‌آذین بازی می‌کرد که تابستان از این تیم اخراج شد.

این شاید تنها خبری بود که ما در سال‌های گذشته از کریمی شنیده بودیم. آخرین آپدیت سایت او هم به 17 مارس 2006 برمی‌گردد.

او در آلمان تقریبا فراموش شده بود، اما فلیکس ماگات روز دوشنبه خبر شگفت‌انگیزی را اعلام کرد: «مارادونای آسیا» تا انتهای فصل به شالکه پیوست.

 

اعتماد ماگات


ماگات گفت: «خوشحالم که تا انتهای فصل بازیکنی باتجربه را به تیم خود افزوده‌ایم. در حال حاضر ما مشکلاتی در زمینه بردن بازی از خط میانی به خط حمله داریم. کریمی بازیکن بسیار خوبی است و ما را در این زمینه یاری می‌کند.»

والرین اسماعیل، هم‌بازی سابق او در بایرن هم نظر کاملا مثبتی روی کریمی دارد: «از نظر بازی او پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد. البته او 32 سال دارد و سن فاکتور مهمی در سطح آمادگی است. اگر او قدرتش را مانند دوران بایرن داشته باشد، بی‌تردید شالکه سود کرده است.»

اعتماد ماگات به کیفیت این بازیکن ایرانی به حدی زیاد است که او پیراهن آبی شماره 10 را به تن خواهد کرد.

ماگات از کیفیت‌ها و ایرادات این بازیکن موبلند خبردار است. دریبل‌های او بسیار دقیق است و هر چه باشد، این ماگات بود که کریمی را به آلمان برد.

 

آن بازی مقابل آلمان


در اکتبر 2004، تیم ایران مقابل آلمان در تهران بازی کرد و با این که دو بر صفر شکست خورد، اما کریمی نمایشی بسیار قدرتمندانه داشت. هرچند استعدادیاب‌های بایرن نگرانی‌هایی درباره توانایی‌های ورزشی این بازیکن 178 سانتی‌متری داشتند، او کمی بعد به بایرن پیوست.

 

باید صبور بود


ماگات در آن هنگام گفت: «ما باید درباره او صبور باشیم. زمان می‌برد تا او به سرعت ما عادت کند. اما مطمئنم اگر سخت تمرین کند، از بهترین بازیکنان لیگ خواهد شد.»

اما برای محمدعلی کریمی پاشاکی که فوتبالش را از خیابان‌های شهریار با توپی پلاستیکی شروع کرده بود، بازی در بوندس‌لیگا سخت و سخت‌تر می‌شد.

 

بهترین بازیکن آسیا

او در سال 1998 بازی در تیم ملی ایران را آغاز کرد و در سال 2004 بهترین گل‌زن جام ملت‌های آسیا و بهترین بازیکن سال آسیا شد. به دلیل تکنیک و حرکاتش روی او نام «مارادونای آسیا» را گذاشتند.

او در مونیخ بسیار امیدبخش شروع کرد. در روز دوم فصل بود که او مقابل لورکوزن به عنوان هافبک چپ در ترکیب ثابت بایرن به میدان رفت، یک گل زد، یک گل برای روی ماکای ساخت و بایرن پنج بر دو بازی را برد. کریمی یکی از بهترین‌های میدان بود.

با آن که او به این شروع قدرتمند ادامه نداد، اما در اولین فصل بیش از 20 بازی انجام داد و قراردادش برای یک سال دیگر تمدید شد.

 

مصدومیت 2006


کریمی در مارس 2006 مقابل هامبورگ به شد آسیب دید. او نتوانست به خوبی برای جام جهانی آلمان آماده شود و جام برای کریمی و ایران ناامیدکننده بود.

او تمرینات آماده‌سازی برای فصل جدید را هم به دلیل مصدومیت بلندمدت از دست داد. زمانی که اوتمار هیتسفلد جای فلیکس ماگات را در بایرن گرفت، دوران کریمی در این تیم به سر آمد. او پیشنهادهای بسیاری از جمله از طرف ردبول سالزبورگ را رد کرد و به قطر رفت.

اخیرا، او که 112 بازی ملی دارد بازی‌های تیم ملی را در جام ملت‌های آسیا دید که این تیم در مرحله یک‌چهارم نهایی مقابل کره جنوبی حذف شد.

 

دو خرید مسن شالکه

«جادوگر تهران» حالا در نهایت شگفتی فرصت جدیدی یافته. او و آنجلوس کاریستیاس می‌خواهند بازی تهاجمی شالکه را بهبود بخشند. ماگات گفت: «هر دو را بدون پرداخت پول آوردیم.» اما چرا این دو بازیکن؟ کاریستیاس در پنج سال گذشته تنها 9 گل حرفه‌ای زده و کریمی در فوتبال اروپا مدت‌هاست حضور نداشته است. این دو خرید باعث خشم هواداران شده است؛ آن هم در شرایطی که جمعه، در داربی روئر، شالکه به مصاف دورتموند صدرنشین می‌رود. طرفداران شالکه در انجمن‌های اینترنتی به شدت به ماگات تاخته‌اند، به ویژه برای خرید کاریستیاس. یکی از هواداران نوشت: «کاریستیاس به شالکه نمی‌تواند کمک کند. مربی ما کنترلش را از دست داده.» اما پیروزی در دربی می‌تواند مربی را نجات دهد.

از سوی دیگر باید در نظر داشت که ایوان راکیتیچ به سویا پیوسته و جرمین جونز هم به بلکبرن قرض داده شده است. ماگات در دوران حضورش در شالکه تغییرات گسترده‌ای داده و 39 بازیکن را فروخته و 28 بازیکن را به تیم افزوده است؛ شاید برای این که قدرت خود را به نمایش بگذارد.

کریمی می‌خواهد نقش چندکاره را در ترکیب بازی کند. شاید این بار او در این پست موفق‌تر باشد.





:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : یک شنبه | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: