نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

دانشمندان اروپایی با کمک پرتوهای ایکس تصویری سه بعدی از یک استخوان فسیلی مار با قدمت ۹۵ میلیون سال را تهیه کردند که نشان می دهد این خزندگان در گذشته های دور پا داشته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دیرینه شناسان اروپایی با عکسبرداری از فسیل استخوان مار موفق شدند تکامل این خزنده را نشان دهند.

این دانشمندان با بهره گیری از این تکنیک جدید دریافتند که این فسیل یک ساختار استخوانی از پاهایی به طول دو سانتیمتر داشته است.

این مار که Eupodophis descouensi نام دارد ۱۰ سال قبل در لبنان بر روی یک سنگ قدیمی با قدمت ۹۵ میلیون سال کشف شد.

نتایج این تحقیقات این فرضیه را تقویت می کند که مارها از سوسمارهایی که بر روی خشکی زندگی می کرده اند به تکامل رسیده اند و بنابراین تکامل یافته حیوانات دریایی نیستند.

تصاویر سه بعدی از پاهای این مار یک ساختار استخوانی مشابه به پاهای سوسمارهای مدرن را نشان می دهد.

براساس گزارش لایو ساینس، از دو پای این مار، تنها یکی از آنها به خوبی قابل رویت است و پای دوم داخل سنگ پنهان شده بود.

به این ترتیب، دانشمندان موفق شدند با تصویر سه بعدی پرتوهای ایکس پای دوم را که کاملا به سمت زانوی خم شده بود کشف کنند.

این تحقیقات با همکاری محققان موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه در پاریس و مرکز اروپایی نور سینکروترون و موسسه تکنولوژی آلمان انجام شده است.



:: بازدید از این مطلب : 396
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

دانشمندان دانشگاه ویسکونزین دریافتند متوسط ابعاد مغز انسان طی ۲۰ هزار سال گذشته کاهش یافته است، اکنون گروهی دیگر از دانشمندان با اعلام اینکه مغز انسان طی ۳۰ هزار سال گذشته به اندازه یک توپ تنیس کوچک شده، دلیل این رویداد را افزایش کارایی مغز می دانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه میسوری معتقدند روند تکامل باعث شده مغز انسان برای کارامد تر شدن کوچکتر شود.

مقایسه حیوانات خانگی با همسانان وحشی و آزادشان نیز نشان می دهد این پدیده در میان حیوانات خانگی نیز رواج دارد.

پدیده کوچکتر شدن مغز انسان طی ۳۰ هزار سال گذشته دانشمندانی را که این پدیده را نشانه ای بر کم هوشتر شدن انسان نمی دانند و بالعکس آن را عاملی برای افزایش کارایی مغز می دانند، دچار سردرگمی کرده است.

متوسط ابعاد مغز انسانهای مدرن، هوموسپیانها در این دوره زمانی از هزار و ۵۰۰ سانتیمتر مکعب به هزار و ۳۵۹ سانتیمتر مکعب کاهش پیدا کرده است. این محاسبات با استفاده از اندازه گیری حجم جمجمه هایی که در اروپا، خاورمیانه و آسیا کشف شده اند، به دست آمده است.

برخی از انسان شناسان این کوچک شدن را امری عادی می دانند زیرا به اعتقاد آنها هرچه ابعاد بدن انسانها بزرگتر باشد، مغز برای کنترل اندامهای آن به ماده خاکستری بیشتری نیاز خواهد داشت از این رو نئاندرتالها که اجداد انسانهای مدرن به شمار می روند از جمجمه های بزرگتری برخوردار بوده اند.

محققان با مطالعه بر روی روند تکامل ابعاد جمجمه ها با سن ۱.۹ میلیون تا ۱۰ هزار میلیون سال بر اساس معیار تراکم جمعیت دریافتند هرچه میزان فشردگی جمعیت افزایش پیدا می کند، ابعاد مغز انسان نیز کاهش پیدا می کند از این رو دانشمندان بر این باورند که با ظهور جوامع پیچیده مغز انسانها کوچکتر شده است زیرا انسانها دیگر نیازی نداشته اند تا برای بقا از هوش زیادی بهره ببرند.

بر اساس گزارش نیوساسنتیست، این به آن معنی نیست که انسانهای مدرن نسبت به انسانهای ما قبل تاریخ کم هوش تر اند، بلکه صرفا متفاوتند و از نوع پیچیده تر و متفاوت تری نسبت به اجداد خود برخوردارند.

پدیده ای که در میان حیوانات خانگی نیز به چشم می خورد برای مثال سگهای هاسکی نسبت به گرگها از مغز کوچکتری برخوردارند اما از آنها باهوشتر و پیچیده ترند زیرا می توانند علائم ارتباطی انسانها را درک کرده و با کودکان رفتاری متناسب با آنها از خود نشان دهند.



:: بازدید از این مطلب : 336
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

لوگوی گوگل زیردریایی ژول ورن شد + عکس

لوگوی گوگل امروز، سه شنبه ۸ فوریه به مناسبت سالروز تولد ژول ورن، نویسنده برجسته فرانسوی و خالق بزرگترین آثار علمی تخیلی به شکل زیردریایی رمان ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ژول ورن با رمانهای ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا، ۵ هفته پرواز با بالن، سفر به اعماق زمین، از زمین به ماه، بازگشت به ماه، پرتو سبز، دور دنیا در ۸۰ روز، جزیره اسرارآمیز و ... شناخته می شود. عناوینی که در ذهن تمام کودکان جهان در دو قرن اخیر جاودانه شده اند.

این رمانها حاصل تخیل عمیق و اندیشه بزرگ ژول ورن، نویسنده بزرگ فرانسوی است که در چنین روزی یعنی در ۸ فوریه ۱۸۲۸ متولد شد.

رمانهای ژول ورن که یکی از پدران داستانهای علمی تخیلی مدرن است ریشه بسیاری از اختراعات و تحولات بزرگ علمی و فناوری در دو قرن اخیر بوده است.

ساخت زیردریایی، هواپیما، سفینه فضایی، تلویزیون و بسیاری دیگر از وسایلی که امروز در زندگی روزمره مردم دنیا وارد شده اند نخستین بار در ذهن خلاق این نویسنده شکل گرفتند.

ژول ورن به گونه ای محیطهای درون دریا، آسمان، فضا، زیرزمین و... را شرح می دهد که به نظر می رسد حکایتهای واقعی برجسته ترین دانشمندانی باشند که واقعا دست به این اکتشافات زده اند.

کتابهای ژول ورن به تمام زبانهای دنیا ترجمه شده اند. وی سومین نویسنده دنیا است که کتابهایش بیشترین خواننده را به زبانهای خارجی داشته است.

به همین منظور امروز گوگل، بزرگترین موتور جستجوی دنیا لوگوی خود را به مناسبت سالروز تولد این پدر داستانهای علمی تخیلی به ژول ورن اختصاص داده است به طوریکه لوگوی امروز گوگل شبیه به پنجره های زیردریایی رمان ۲۰ هزار فرسنگ زیر دریا شده است. در کنار پنجره یک اهرم قرار گرفته است.

این اهرم را می توان با مکان نمای ماوس حرکت داد. با تکان دادن اهرم به جهتهای بالا، پایین، راست و چپ می توان منظره اقیانوس را از پشت پنجره های زیردریایی مشاهده کرد.

با حرکت ماوس بر روی اهرم در منظره های پشت پنجره صحنه هایی از ماهی ها، مرجانهای دریایی، بستر اقیانوس و سایر موجودات اعماق دریاها نمایان می شوند.

ژول ورن در ۸ فوریه ۱۸۲۸ از "پیر ورن" و "سوفی آلوت دو لا فویی" در غرب فرانسه متولد شد. ژول اولین فرزند خانواده بود و پس از وی ۴ خواهر و برادرش به دنیا آمدند.

پدر داستانهای علمی تخیلی در سال ۱۸۳۹ درحالیکه تنها ۱۱ سال داشت از خانه فرار کرد و سوار بر کشتی مستقیما به هند رفت اما پدرش وی را فوراً بازگرداند.

در جوانی قلم ادبی ژول به شدت با مخالفت پدرش که وکیل بود و می خواست که پسر بزرگش شغلش را دنبال کند روبه رو شد.

در این راستا وی به پاریس فرستاده شد تا در رشته حقوق تحصیل کند. زندگی در پاریس این فرصت را به ژول داد تا با افرادی چون "الکساندر دوما" آشنا شود و در کتابخانه ملی مطالعات بسیاری در حوزه های عملی و تاریخی داشته باشد.

شاید اگر ذهن خلاق نویسندگانی چون ژول ورن نبود که ایده های نوآوریهای علمی را به دانشمندان ارائه کنند امروز علم و فناوری تا این حد پیشرفت نکرده بود.



:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

بزاق دهان در زمان خواب شبانه در صورت مسواك نزدن مهمترین عامل پوسیدگی دندان است.

لیلا نصیری خانلر در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس <<توانا>> اظهار داشت: مهمترین زمان مسواك برای حفظ بهداشت دندان ها پیش از خواب شبانه و همچنین پس از بیداری به صورت ۲ نوبت در شبانه روز است.

وی افزود: مسواك زدن بعد از مصرف هر نوع وعده غذایی كامل ترین توصیه برای حفظ بهداشت دندان به حساب می آید ولی به دلیل كمتر ترشح كردن بزاق دهان در زمان خواب شبانه در طول ۷ تا ۸ ساعت شب، میكروب های لثه و دندان بیشترین فرصت را برای شیوع پوسیدگی دندان ها به دست می آورند كه در این راستا افراد به طور جد باید شب ها قبل از خواب مسواك و بهداشت دندانی خود را رعایت كنند.

نصیری خانلر تصریح كرد: به طور كلی۲ عامل مسواك نزدن صحیح و نوع بزاق هر فرد مهمترین دلایل گرفتن جرم و در نهایت پوسیدگی دندان ها است و در این راستا افراد باید آگاه باشند كه برخی بزاق های دهانی عامل اصلی فراگیری جرم گسترده بر روی دندان ها است.

این دندانپزشك اظهار داشت: بر اساس توصیه همیشگی دندانپزشكان بررسی دندان ها باید برای افراد در هر ۶ ماه صورت پذیرد و به دلیل تفاوت بزاق افراد، باید معاینات دهان و دندان توسط دندانپزشك انجام شود زیرا برخی بزاق های دهانی فرآیند جرم پذیری دندان ها را افزایش می دهد و باید توسط دندانپزشك بررسی شود.

نصیری خانلر خاطرنشان كرد: برخی بزاق ها جرم بیشتری بر روی دندان ایجاد می كنند و در صورت تغذیه نامناسب و چسبیدن رنگ دانه ها بر روی دندان، زمان پوسیدگی بسیار كاهش می یابد كه این امر طول عمر دندان ها را نیز كمتر می كند.



:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

یک مدل هواپیمای  A۳۸۰  در داخل این تونل بادی غول پیکر معلق است در این تونل می توان بادی با سرعت حداکثر ۱۲ برابر سرعت صوت را شبیه سازی کرد

گروهی از خبرنگاران موفق شدند سفر کمیابی را به داخل لوله های فولادی به قطر ۲۴ متر انجام دهند که بزرگترین تونل بادی دنیا را می سازند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تونل بادی عظیم در مرکز ملی تحقیقات هوا فضا در "مودان" فرانسه واقع شده است. وزن هر از یک ملخهایی که این باد عظیم را تولید می کنند بیش از یک تن است.

اما با وجود این اندازه بزرگ، این پنکه ها می توانند با سرعت ۲۳۰ دور در دقیقه (حدود ۴ دور در ثانیه) بچرخند.

یک مدل هواپیمای A۳۸۰ در داخل این تونل بادی غول پیکر معلق است در این تونل می توان بادی با سرعت حداکثر ۱۲ برابر سرعت صوت را شبیه سازی کرد

این چهار تونل در مودان برای تست هواپیماهای مافوق صوت وزارت دفاع به کار می روند. این سازه عظیم که دور از دید با دقت بسیار بالایی ساخته شده بود پس از جنگ جهانی دوم کشف شد.

ملخهای غول پیکری به وزن یک تن که قادرند با سرعت ۲۳۰ دور در دقیقه بچرخند و باد را به داخل تونل به قطر ۲۴ متر هدایت کنند

ژان پل بکلا مدیر آزمایشات در سایت "مودان" واقع در شرق فرانسه اظهار داشت: "یک ماموریت نظامی فرانسوی در سال ۱۹۴۵ یک تونل بسیار بزرگ را که در اتریش توسط آلمانها ساخته شده بود کشف و سپس این تونل را به فرانسه منتقل کردند."

وی افزود: "این سایت که برای سنجش کیفیت هوا انتخاب شده است مزایایی دارد که یکی از آنها نزدیکی به سد است که می تواند انرژی لازم برای باد تونلها را تامین کند. این تونلها به تنهایی یک هزارم توان برق کشور را مصرف می کند."

نمای بیرونی سایت مودان در مرز فرانسه و ایتالیا

براساس گزارش دیلی میل، پاتریک واگنر، مدیر سایت مودان که پیش از این آخرین بار در سال ۲۰۰۳ درهای این مرکز را به روی خبرنگاران گشوده بود درباره این تونلها توضیح داد: "به خاطر این تونلها، تستهای پرواز نزدیک به شرایط واقعی انجام می شوند. به این ترتیب کیفیت هواپیماها بهبود یافته و مصرف سوخت آنها کمتر می شود."



:: بازدید از این مطلب : 531
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده



یکمتخصص پوست، مو و زیبایی گفت:« :«انواع ماسک ها چه شیمیایی و چه میوه ایبه دلیل ایجاد حساسیت و ناراحتی های پوستی توصیه نمی شود تنها باعث رطوبتموقت شده و تأثیر به سزایی ندارند.»

maskmiveh


دکتر حسن اعتمادزاده در گفتگو با خبرنگار سامانه خبری«سلامتنیوز»اظهار داشت:« سطح پوست مکانیزم دفاعی دارد و مواد به سختی می تواننداز راه پوست نفوذ و آنرا تحت تأثیر قرار دهند و به همین دلیل استفاده درستاز ماسک های میوه تنها ش مرطوب شدن پوست می شود.»
وی افزود:«ماسک های میوه می توانند حساسیت زا باشند و در صورت استفاده نادرست و تست نکردن باعث ناراحتی های پوستی می شوند.»
اینمتخصص پوست، مو و زیبایی تصریح کرد:«گفته می شود ماسک خیار به پوست رطوبتمی بخشد ولی در بعضی پوستها ایجاد حساسیت می کند و می تواند خطرناک باشد.»
اعتمادزادهبا اشاره به اینکه، انواع ماسک میوه قبل از مصرف باید تست شوند گفت:« قبلاز مصرف، مقداری از ماسک باید روی بازو یا ساعد تست شود و در صورت نداشتنحساسیت می توانیم بعد از 24 ساعت پس از انجام تست از آن استفاده کنیم.»
ویادامه داد:«انواع ماسک های موجود در بازار شیمیایی حساسیت زا هستند وزمینه ایجاد حساسیت در افراد مستعد را فراهم می آورند و به همین منظورباید پوست از لحاظ حساسیت و انواع بیماری ها مورد بررسی قرار گیرد.»
یکمتخصص پوست، مو و زیبایی ا اظهار داشت:«حساسیت شدید، سوختگی، قرمزی، خارشو حتی ایجاد لک از جمله عوارض ناشی از استفاده از ماسک های شمیایی است کهبدون تست اولیه استفاده می شوند.»
اعتمادزاده تصریح کرد:«انواع ماسک هاچه شیمیایی و چه میوه ای به دلیل ایجاد حساسیت و ناراحتی های پوستی توصیهنمی شود تنها باعث رطوبت موقت شده و تأثیر به سزایی ندارند.»
ویافزود:«همچنین ماسک های میوه که برای طراوت و شادابی پوست تبلیغ می شوندبدون فایده هستندو در بسیاری از مواقع فرد استفاده کننده به مواد داخل آنحساسیت شدید دارد و پوست وی دچار سوختگی و قرمزی شدید می شود.»

:: بازدید از این مطلب : 353
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده


پوستما به دلایل مختلفی دچار چروکیدگی می شود. از سرمای زیاد و خشکی هوا گرفتهتا بدی تغذیه و افزایش سن و قرارگیری زیاد در مقابل نور آفتاب. شایدتاکنون شیوه های گوناگونی را برای جلوگیری از چروکیدگی پوستتان امتحانکرده باشید اما برای کاهش چروک های پوست خود این چند نکته را هم به خاطرداشته باشید

choorokepoost

1- به پشت بخوابید
انجمن علمی پوست آمریکا هشدار می‌دهد اگرمی‌‌خواهید پوست‌تان دچار چروکیدگی نشود به وضعیت صحیحی بخوابید. چرا کهبد خوابیدن یا خوابیدن به شکم سبب ایجاد چروکیدگی پوست می‌شود.چروک‌هاییکه در اثر خوابیدن به شکم روی پوست ایجاد می‌شود حتی ممکن است مدت‌ها بعدهم از بین نرود.خوابیدن به یک پهلو چروک‌ها را افزایش داده و چین‌های رویگونه‌ها و چانه را بیشتر می‌کند.

2- بیشتر ماهی بخورید!
مخصوصا سالموننه تنها ماهی سالمون بلکه سایرماهی‌هایی که در آب‌های سرد زندگی می‌کنند منبع غنی از پروتئین بوده وامگا3 فراوان دارند. پروتئین‌های موجود در ماهی برای ساخت مجدد سلول‌هایپوستی لازم هستند. روغن امگا3 یکی از مغذی‌ترین غذاها برای پوست بوده وبرای جوانی و شادابی پوست بسیار مفید و موثر هستند و به کاهش چروکیدگیپوستی کمک شایانی می‌کنند.

3- اگر عینک لازم دارید، عینک بزنید!
انجمن پوست آمریکا معتقد استچشمک زدن مداوم و مالش پوست اطراف چشم سبب ایجاد چروک‌هایی در اطراف چشم وتغییر عضلات صورت می‌شود و حتی موجب ایجاد شیارهایی روی سطح پوست می‌شود.این شیارها نهایتا به چروک پوستی منجر می‌شود. بنابراین در صورتی که برایکتاب خواندن نیاز به عینک دارید، حتما عینک بزنید.همچنین وقتی می‌خواهیددر هوای آفتابی بیرون بروید از عینک آفتابی استفاده کنید چرا که عینک پوستاطراف چشم شما را از آسیب‌های ناشی از آفتاب و بستن چشم‌ها محافظت می‌کند.

4- استفاده از آلفاهیدروکسی
اسیدآلفاهیدروکسی‌اسید که نوعی اسیدمیوه طبیعی است، موجب از بین رفتن لایه مرده سلول‌های پوستی می‌شود و اینسبب کاهش خطوط پوست و چین و چروک‌ها مخصوصا در اطراف چشم می‌شود.تازه‌ترین مدارک نشان می‌دهد که این ماده با غلظت بالا به تولید کلاژن‌هایپوستی کمک زیادی می‌کند.

5- کاکائو
در یک مطالعه در نشریه تغذیه منتشر شده است محققان ابرازمی‌کنند کوکا حاوی دوفلاونید مهم به نام کاتیشن و اپی‌کاتیشن است که پوسترا در مقابل صدمات پوستی ناشی از آفتاب محافظت می‌کند این ماده همچنینگردش خون سلول‌های پوستی را نیز بهبود بخشیده و موجب آب‌رسانی بهتر وصاف‌تر شدن ظاهر پوست می‌شود.

6- زیاد از حد پوست‌تان را نشویید
براساس مطالعات مرکز پوستدانشگاه میرلند شستشوی مدام پوست صورت با آب شیر سبب از بین رفتن روغن‌هایپوستی که نوعی سد محافظتی پوست محسوب می‌شوند می‌شود.همچنین سبب از بینرفتن رطوبت پوست که پوست را در برابر چین و چروک محافظت می‌کند می‌شود.صورت را بشویید اما نباید شستشوی زیاد انجام دهید. مگر اینکه صابون‌هایشما حاوی مرطوب‌کننده و محافظ پوست باشد. سعی کنید بیشتر دستمال‌های مرطوبرا به جای صابون برای پاک کردن پوست استفاده کنید.

7- از ویتامین C موضعی استفاده کنید
مطالعات تازه در دانشگاه تولاننشان می‌دهد مصرف ویتامین C می‌تواند موجب تولید کلاژن ‌شود و پوست را ازاثرات اشعه UV و UA محافظت می‌کند. استفاده از ویتامین C همچنینبیماری‌های التهابی پوست را برطرف می‌کند و از ایجاد چروکیدگی پوستجلوگیری می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 388
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

آیا ناخنهاى شما از وسط شكسته و یا كم رشد است؟ به توصیه هاى زیر كه توسط متخصصان گفته شده توجه كنید تا ناخنهاى زیبایى داشته باشید.
۱-از وسط شكست ناخن: به جز موارد نادر مانند بیمارى تیروئید و یا كم خونى،شكستن ناخن به دلیل خشكى ناخن است. دكتر لورى پولیس، مدیر بخش پوست شناسىمنهتن مى گوید: به طور مداوم ناخنهاى خود را با كرمها و روغنها چرب كنید وشبها از دستكش استفاده كنید. این گرماى

حاصل از دستكش باعث مى شود كرم مؤثرتر واقع شود و اما روشهاى دیگر براىجلوگیرى از نصف شدن و شكستن ناخن وجود دارد. اگر از لاك استفاده مى كنید،گاهى این كار را نكرده و بین دو بار استفاده فاصله بیندازید (لاك مانعىایجاد مى كند كه نمى گذارد مرطوب كننده تأثیر خود را بر ناخن بگذارد). درحین شست و شو و نظافت منزل از دستكش استفاده كرده و از استون براى پاككردن لاك از ناخن استفاده نكنید و در یك جهت لاك بزنید. اگر موج وار لاكبزنید، ناخن ضعیف مى شود.
۲- موجدار بودن ناخن یا ناهموار بودن آن:پیشگیرى از این حالت كه در اثر تغییرات فیزیولوژیكى در بدن به وجود مى آید(هرچیزى مثل تب بالا، ضربه به ناخن و استرس) مشكل تر است. سعى كنید ازاسترس به دور باشید. در این صورت مى توانید با یك سوهان نرم اینناهمواریها را از بین ببرید و یا دست كم كاهش دهید.
۳- رشد كند ناخن:هورمونها و سوخت و ساز بدن دو عاملى هستند كه شما كنترل كمى بر آنها داریدو همین دو عامل نیز میزان رشد ناخنها را تعیین مى كنند و بدتر آنكه مصرفمقدار زیاد ویتامینها نیز نمى تواند موجب رشد سریع آنها شود، اما راهكارىهست كه مى توانید آن را به كار ببندید: رژیم غذایى كه در آن پروتئین كمىوجود داشته باشد، رشد را كند مى كند، پس سعى كنید در غذاى خود از این مادهضرورى استفاده كنید. همچنین مى توانید با برق انداختن به ناخن یا لاك زدنو كوتاه نگاه داشتن آن از شكستن ناخنهایتان جلوگیرى كنید.



:: بازدید از این مطلب : 320
|
امتیاز مطلب : 22
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده


لک صـورت یاملاسـما عـارضه پوستی شـایعی به خصوص در دختران و خانم های جوان است. اینعارضه به صورت لکه های قهـوه ای روشن تا تیره بر روی گونه ها ؛ پیشانی وچانه و لب بالا اکثراً دو طرفه و قرینه دیده می شود. شـایع ترین سنین بروزآن 20 تا 30 سالگی است اگرچه در دوره ی یائسگی هم ممکن است دیده شود و درخانم ها بیشتر از آقـایان است.
عـلت های مختلفی در ایجـاد آن نقـش دارند ولی عامل اصلی تشدید کننده بیماری را اشعـه ماوراء بنفش خورشید می دانند.
علل


1) مصرف دارو به خصوص داروهای پیشگیری از حاملگی ( به صورت قرص، تزریقی و یا کاشتنی ) و.... داروهای دیگر نیز در بروز آن نقش دارند.
2) تغییـرات هورمونی در بـدن از جـمله کـیست های متعـدد تخمــدان ( PCO ) و یا بیماری غــده فوق کلیوی.
3) برخی عطرها و دئودورانت ها و لوازم آرایشی نیز می توانند این ضایعات را ایجاد کنند.
باپیشگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید بر روی صورت از ایجاد لک تا حد زیادیمی توان جـلوگـیری کرد. با مصرف کرم های ضدآفتاب به طور منظم با عیاربالاتر از 20 به فواصل هر 3 ساعت و همچـنین اجـتناب از تابش نور مستقیمخـورشـید بر روی صورت در افراد مستعـد، می توان از ایجـاد لک پیشگیرینمود. برای از بین بردن لک با تجویز پزشک متخصص از کرم های حــاویهـیدروکـینون با درصدهای گـوناگـون ( نباید بیشتر از 6 تا 7 درصد باشد) ونیز از کرم ترتینوئین 05/0 درصد می توان اسـتفاده نمود. در صورت استفادهاز این دو کرم بهتر است صبح پس از استفاده از کرم های ضدآفتاب استفادهشود.
روش های دیگـر در درمان لک صورت : لایه برداری ( PEELING ) ؛سایش پوست به صورت مکانیکـی ( DERMABRESION amp; SALABRESION )؛ لـیزر؛کـه بسـته به پوسـت افـراد انتخـاب می شود. افـراد با رنگ چـشــم روشـن ومـوهـای روشــن مـقـــدار رنگـدانـه پـوسـتی کـمتری نسـبت به پوسـت هایتیره دارند و به همین دلیل نور آفتاب بیشتر در پوست این افراد نفوذ دارد وچون یکی از اثرات نور آفتاب ایجاد لک صورت و همچنین كــک و مک است برایپیشگیری و درمان ، این افراد نیاز مبرم به ضد آفتاب دارند.
یکی ازدرمان های لک صـورت همچـنان که قـبلاً نیز گفته شد استفاده از پیـلینگ است. ولی این روش ، مناسب همه افراد ، به خصوص افرادی که پوست تیره دارند ،نیست. چــون یکی از عـوارض پیلـینگ ایجاد لک است و احتمال ایجـاد لک درافراد با پوست تیره بالا است .
هیچکدام از روش های درمانی لک صورتدائمی نیست و در یک جلسه نیز انجام نمی گیرد و نیاز به تجـدید درمان دارد؛ زیرا استـعداد افراد برای ایجاد لک با این روش های درمانـی برطرف نمیگردد. به هر حال مصرف ضدآفتاب در افراد مستعد یک نیاز حیاتی در درمان وپیشگیری از لک می باشد.


:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
راى برخوردارى از یك پوست زیبا و سالم بهدنبال كرم ها و ماسك هاى مختلف نباشید و پولتان را بیش از این هدر ندهید.به ماسك هاى طبیعى متوسل شوید و كمى رژیم غذایى تان را تغییر بدهید تا بهپوستى صاف و شفاف دست پیدا كنید. از آنجا كه سرما به دلیل ایجاد خشكى درپوست رابطه مستقیمى با چروك و پیرى زودرس دارد، در این فصل بیشتر بهپوستتان رسیدگى كنید. معناى رسیدگى هم این نیست كه به فروشگاه هاى عرضهمحصولات آرایشى و بهداشتى بروید و هرچه در جیبتان است بدهید و یك كرمضدچروك خریدارى كنید. اگر مى خواهید پوست خوبى داشته باشید، اجازه ندهیدكه هیچ گاه پوستتان خشك شود. بهترین وسیله براى چرب نگه داشتن پوست روغنزیتون است......


مصرف روغن زیتون در وعده هاى غذایىبه ویژه سالاد و استعمال آن به صورت یك امولسیون طبیعى به دلیل خاصیت آنتىاكسیدانى و دارا بودن ویتامین هاى A، E، K و C كه مى تواند از خشكى و زبرىپوست كه زمینه ساز چروك و پیرى زودرس است، جلوگیرى كند به پوست شادابى وطراوت بخشد.
علاوه بر روغن زیتون، عسل، زرده تخم مرغ، آب لیمو و بابونهنیز قادرند همانند یك ماسك محافظتى، پوست را در برابر انواع آسیب ها محفوظنگه دارد. براى جلوگیرى از چروك پوست، عسل و زرده تخم مرغ را مخلوط نمودهو بر صورت خود بمالید. البته اگر پوستتان چرب است این ماده را به صورتجداگانه استفاده نمائید. براى از بین بردن التهابات پوستى از بخور بابونهاستفاده كنید یا بابونه را آسیاب كرده و به همراه مقدارى آب به صورتتان بهویژه، جاى جوش ها بمالید.اگر هم پوستتان حساس است و با كوچكترین تغییرمثلاً وزش باد سرد دچار خشكى مى شود از آب لیمو استفاده نمایید. مطمئناًبا استفاده از روش هاى فوق دیگر هیچ احتیاجى به كرم و امولسیون هاىشیمیایى نخواهید داشت.



:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده



در بیشتر مواقع پسران جوان وحتی گاهی آقایان ،بعد از اصلاح با تیغ دچار مشکلاتی چون جوش زدن صورت ،ملتهب شدن پوست وحتی شکستگی مو در زیر پوست می شوند واز این بابت به دنبال راه حل هستند ،با رعایت چند نکته به راحتی می توان این مشکلات را حل کرد:

1- نکته‌ی اول که مهم و قابل توجه است این است که بهتر و بهتر است که هنگام حمام کردن و یا پس از آن که پوست صورت کاملا مرطوب است این کار را انجام دهید زیرا این رطوبت پوست اولین و مهمترین اساس در جلوگیری از جوش زدن والتهاب آن است.

2- در صورتی که حمام کردن مقدور نیست چندین بار صورتتان را با آب گرم وصابون بشویید تا نه تنها مرطوب شده بلکه با ترشح مقداری چربی پوست لطیف تر وبرای اصلاح آماده تر خواهد شد.

3- کف یا خمیر ریش ویا صابون مورد نظر تان را به حالت دورانی وماساژ به صورت بمالیدواز سمت پایین به بالا این کار را انجام دهید.

4- افرادی که پوستشان زیاد جوش می زند وبا جوشهای چرکی همراه است بهتر است از تیغهای یک بار مصرف برای هر بار اصلاح استفاده نمایند.

5- پس از اصلاح وشستشوی آن تنها حوله را روی پوست گذاشته وبرداشته وخشک کنید ومطلقا بر روی پوست محکم نکشید.

6- حتما از محلولهای بعد از اصلاح ویا به عبارتی آفتر شیو ها برای ضد عفونی کردن پوست بعد از اصلاح استفاده کنید.

7- در صورت جوش زدن در چند نوبت از صابونهای تری کلرو کروان که ضد جوش هستند استفاده کنید تا به مرور جوشها از بین بروند.

8- اگر پوست خشک و زبری دارید ،بعد از استفاده از آفتر شیو و ضد عفونی کننده ها حتما از کرمهای مرطوب کننده و به حالت دورانی وملایم روی پوست بمالید.

9- گاهی برای پوست جهت اصلاح چه با تیغ وچه با ماشین میتوان قبل از آن از یک ماسک مرطوب کننده ی خوب که به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید استفاده کرد و پوست را برای اصلاح آماده ساخت که این ماسک عبارت است از : یک عدد تخم مرغ ویک قاشق چایخوری روغن زیتون که آنها را به خوبی با هم مخلوط کرده و می‌زنیم ،سپس با یک تکه پنبه این مخلوط را بر روی پوست تا گردن خوب بمالید وبعد از ده دقیقه که خشک شد با آب ولرم بشوییدو سپس اصلاح کنید .



:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
ه گزارش ایسنا، نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که مغز افراد خجالتی یادرون گرا در واقع جهان را به گونه‌ای متفاوت از انسانهای برون گرا، پردازشمی‌کند.

حدود 20 درصد از افراد با نوعی ویژگی شخصیتی موسوم به«حساسیت ادراکی حسی» یا SPS متولد می‌شوند که این ویژگی به عنوان یک گرایشیا عامل بازدارنده و یا حتی التهاب عصبی شدت پیدا می‌کند. این ویژگی دربرخی از کودکانی هم دیده می‌شود که خیلی به کندی در یک وضعیت جدید گرممی‌گیرند، نیاز به تنبیه اندکی دارند، به راحتی گریه می‌کنند و سوالات غیرمعمول می‌پرسند یا افکار بسیار عمیقی دارند.

محققان در این پژوهشجدید همچنین نشان دادند که این اشخاص فوق العاده حساس توجه بیشتری بهجزئیات دارند و فعالیت مناطق خاصی از مغز آنها به هنگام پردازش اطلاعاتبصری بیشتر از کسانی است که فاقد حساسیت بالا هستند.

افراد باویژگی حساسیت بالا ترجیح می‌دهند زمان بیشتری برای تصمیم گیری وقت صرفکنند، هوشیارتر هستند و زمان بیشتری برای انعکاس خودشان نیاز دارند و ازصحبت‌های کوچک سریعتر خسته می‌شوند.

همچنین بر اساس مطالعات قبلی این افراد از سر و صدا و جمعیت بیشتر آزار می‌بینند و تاثیر کافئین روی آنها بیشتر است.


:: بازدید از این مطلب : 361
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

واژه بیوتكنولوژی (زیست فناوری) نخستین بار در سال 1919 توسط Karl Ereky به مفهوم كاربرد علوم زیستی و اثر متقابل آن ها در فناوری های ساخت بشر به كار برده شد (1). به طور كلی هر گونه فعالیت هوشمندانه بشر درخلق، بهبود و عرضه محصـــولات گوناگون با استفاده از موجودات زنده مخصوصاً از طریق دستكاری ژنتیكی آنها در سطـح مولكـولی، در حوزه بیوتكنولوژی قرار می­گیرد (1).

برخی كاربردهای سنتی زیست فناوری عبارتند از: اصلاح نباتات و دام، تهیه نان ، ماست و پنیر كه سپس تولید انواع آنتی بیوتیك ها، انسولین انسانی و اینترفرون را نیز شامل گردید (2 و 3). در حال حاضر با ظهور فناوری DNA نوتركیب، دستكاری ژن ها و انتقال ژن از یك موجود زنده به دیگری یا به عبارت دیگر مهندسی ژنتیك ، ظرفیت بهره گیری از این فناوری به نحو فزاینده‌ای افزایش یافته است (4).

كمیته ملی زیست­فناوری كشور بیوتكنولوژی را اینگونه تعریف كرده است: بیوتكنولوژی (زیست فناوری) عبارت است از كاربرد علوم مختلف در استفاده مستقیم یا غیر مستقیم از موجودات زنده، قسمتی از بدن و یا فرآورده های آنها در اشكال طبیعی یا تغییر یافته. به عبارت دیگر، زیست فناوری شامل عضوی از فناوری هاست كه در آن از موجودات زنده و یا اجزای آنها بهره گرفته می­شود (5).

این تعریف، گستره وسیعی از رشته های مختلف علوم و فنون را در بر می گیرد. چنانكه می­توان زمینه های فعالیت زیست فناوری را در بخش های كشاورزی، پزشكی ، دام و آبزیان، فراورده­های غذایی و داروئی ، صنعت و محیط زیست فراهم نمود. پیشرفت­های چشم­گیر زیست فناوری در دهه­های اخیر (به ویژه پس از دستیابی به روش­های نوین مهندسی ژنتیك در جداسازی ژن­ها، دستكاری و انتقال آنها از موجودی به موجود دیگر) آن را به عنوان یكی از مهمترین فناوری های مولد در حال و آینده معرفی كرده است.

به طور كلی زیست فناوری یكی از محورهای اساسی توسعه در بسیاری از كشورها قلمداد شده و در تنظیم راهكارها و برنامه های ملی توجه جدی به آن معطوف گردیده است (5).

در قرن 21 با توجه به افزایش بی رویه جمعیت و نیاز به تأمین مواد غذایی، زیست فناوری كشاورزی مورد توجه خاص قرار گرفته است. گیاهان زراعی تراریخته پرمحصول و مقاوم گوناگونی مانند ذرت، برنج، سویا، گوجه فرنگی و گندم تولید شده و تكنیك‌های نوین زیست فناوری در افزایش تولید شیر و گوشت دام موثر واقع شده‌اند.

تأمین سلامت و بهداشت جمعیت بیش از شش میلیاردی ساكنان كره زمین از طریق تولید داروهای نوتركیب و واكسن ها، دستیابی به روش‌های درمان كم هزینه بیماری‌ها، یافتن درمان بیماری‌های صعب العلاج و تشخیص سریع‌تر و مؤثرتر بیماری های گوناگون از جمله بیماری‌های ژنتیكی از وظایف زیست فناوری پزشكی می­باشد.

رویكرد جدید به محیط زیست در قرن حاضر، در نظر گرفتن آن به عنوان یك جزء‌ از سرمایه ملی كشورها و در نتیجه لزوم حفظ آن با استفـاده از زیست فناوری از مهم ترین دغدغه های بشر در قرن حاضر است. حذف مؤثر آلاینده‌های محیطی خطرناك از محیط زیست با استفاده از میكروارگانیسم‌های پالایشگر آلودگـی و استـفاده از تكنیك‌های حفظ، نگهداری و حراست از ذخایر ژنتیكی كشور از جمله كاربردهای زیست فناوری در زمینه محیط زیست می باشد.

كاربردهای زیست فناوری در صنعت كه منجر به تولید محصولات گوناگون با صرف هزینه و انرژی كمتر، ضایعات‌ اندك و از همه مهمتر با كمترین اثر مخرب بر محیط زیست می شود، باعث شده كه از این فناوری به عنوان یكی از پاكترین و در عین حال سودآور‌ترین بخش های صنعت یاد شود. زیست فناوری همچنین تولید محصولات نوینی را كه قبلاً از روش های دیگر امكان تولید آن وجود نداشته یا بسیار سخت و دشوار بوده، ممكن ساخته است.



:: بازدید از این مطلب : 318
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
این مطلب رمزدار است و از طریق فید قابل خواندن نمی باشد، جهت مشاهده متن مطلب با ورود به بلاگ رمز مطلب را وارد نمایید.

:: بازدید از این مطلب : 333
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

تقریباً همه ی افراد ، كم و بیش در نقاطی از كمر خود احساس درد دارند. اغلب ما هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نصب دستگاه تهویه، جابجا كردن جعبه های بزرگ و بلند كردن كودكان، كمردرد خود را جدی نمی گیریم. ما به این مسئله توجه نداریم كه كمردردها در نتیجه صدماتی است كه با رفتارهای روزانه ما تشدید می شود. اكثر ما هنگام ایستادن، نشستن و خم شدن ، وضعیت های نامناسبی در بدن خود ایجاد می كنیم. ما هنگام بلند كردن اشیاء به جای خم كردن زانو، كمر خود را خم می كنیم. انجام كارهایی كه برای سلامتی ما مضر است و پدر و مادر ما را از آن منع می كردند، بعد از سالها موجب می شود كمردرد ما شروع شود. وارد آمدن فشار زیاد به عضلات كمر و به اصطلاح رگ به رگ شدن رباط های كمری كه نگه دارنده مهره ها هستند باعث كمردرد می شود. عضلات كمر برای مقابله با این فشار دچار گرفتگی و انقباض می شوند تا بتوانند كمر را از صدمه بیشتر محافظت كنند و این حالت ، خود باعث تشدید درد كمر است. در واقع این سیكل درد، سفتی و انقباض عضلانی درمان نمی شود مگر این كه شما فعالیت خود را كم كنید ، به كمر خود استراحت دهید و به تدریج ازعضلات خود استفاده نمایید.

در گذشته ، پزشكان استراحت طولانی مدت در بستر را توصیه می كردند اما اكنون به این نتیجه رسیده اند كه استراحت بیش از حد باعث طولانی شدن درمان كمردرد است. این مسئله در مورد رگ به رگ شدن عضلات هم صدق می كند. به همین دلیل امروزه شما كمتر مشاهده می كنید كه از گردن بندهای مخصوص درد گردن استفاده شود.

در حال حاضر كمردردهای شدید، حداكثر با چند روز استراحت و پس از آن با شروع فعالیت های سبك و كشش آرام عضلات درمان می شوند، این طریقه درمان باعث افزایش قدرت خم شدن بدن و توان حركت خواهد شد.

سایر علل كمردرد در بروز آرتروز و فتق دیسك كمر (غضروف بین مهره ها) مشاهده می شود. فتق دیسك در بین عوامل كمردرد شیوع كمتری دارد ولی بهتر شناخته شده است. دیسك بین مهره ها ، فضای نرمی را بین مهره ها ایجاد می كند، گاه این دیسك متورم شده و به اعصاب ناحیه فشار وارد می آورد. اغلب اعصابی كه از ران و بازو می گذرند تحت فشار قرار گرفته و گاه بی حسی، ضعف و مشكلاتی در كنترل ادرار ایجاد می كنند.

فتق دیسك مانند سایر علل كمردرد، خود به خود بر طرف می شود و اغلب نیازی به عمل جراحی نیست. در حقیقت سی درصد مردم مبتلا به فتق دیسك هستند و هرگز برایشان مشكل جدی ایجاد نمی شود.

درمان

برای برطرف كردن كمردرد، به پشت بخوابید، یك بالش زیر زانوهایتان قرار دهید. (در حالی كه زانوهایتان را جمع كرده اید). این طریقه خوابیدن فشار را از كمر شما بر می دارد. درمان اصلی همه كمردردها كم كردن فعالیت است. البته این كاهش فعالیت همان طور كه قبلاً گفته شد فقط برای چند روز پیشنهاد می شود و پس از آن با نرمش های مخصوص پایین كمر و «عضله چهار سر ران» می توان كمردرد را درمان كرد.

در اولین روزها برای كاهش التهاب می توان از یخ در موضع درد استفاده كرد و بعد از چند روز می توانید از گرمای موضعی كمك بگیرید تا انقباض مقاوم عضلات را برطرف كنید. همچنین داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن، كتو بروفن و ناپروكسن در بر طرف كردن درد و التهاب مؤثر هستند. اگر یك دارو اثر نكرد، نوع دیگری از دارو را مصرف كنید؛ زیرا افراد مختلف نسبت به داروها عكس العمل متفاوتی دارند. به خاطر داشته باشید كه داروهای ضد التهاب را حتماً همراه غذا میل كنید تا باعث ایجاد زخم معده شما نشوند.

داروهای جدید و گران قیمت « ویوكس» و « سلیركس» بهتر از داروهای قدیمی عمل نمی كنند ولی تحریكات معده در آنها كمتر است و به طور كلی برای درمان دردهای طولانی مدت و در افرادی با سابقه زخم معده مصرف می شوند.

استامینوفن نمی تواند كمك به رفع التهاب كند. ولی می تواند درد را بر طرف سازد. هم چنین بر روی معده نیز اثری ندارد. استامینوفن بی خطرترین دارو در درمان های طولانی مدت است ولی نباید بیش از 2 تا 3 هزار میلی گرم در روز مصرف شود؛ زیرا مصرف زیاد دارو ، كبد را تحت تأثیر قرار می دهد.

داروهای شل كننده عضلات توصیه نمی شوند؛ زیرا بر كاهش درد كمر تأثیری ندارند.

آیا نیازی به گرفتن عكس هست؟

اكثر مردم سؤال می كنند آیا عكس برداری معمولی یا «ام. آر.آی» لزومی دارد؟ باید گفت همه كمردردها نیاز به عكس برداری ندارند. در مواردی كه مشكوك به صدمات استخوانی مثل صدمه به مهره ها در اثر ضربه، پوكی استخوان یا سرطان هستید عكس برداری می تواند مفید باشد. ولی عكس ها بافت های نرم عضله و رباط ها و دیسك ها را نشان می دهند.

زمانی كه تصمیم به جراحی داریم و یا در تشخیص علت دردهای بهبود ناپذیر ، انجام «ام.آر.آی» توصیه می شود. انجام ام.آر.آی برای فتق های دیسك ضروری نیست؛ زیرا درمان را تغییر خواهد داد.

درمان در زمانی كه كمردرد بهبود نمی یابد

جابجا كردن ستون فقرات ، طب سوزنی ، یوگا ، ماساژ درمانی و تزریق استروئید اپیدورال (كمری) بستگی به نوع درد كمر دارد. ماساژ درمانی در مواردی كه علت كمردرد ناشناخته است مؤثر می باشد. بعضی از پزشكان با برگرداندن مهره ها و جابجا كردن آن موافق نیستند؛ زیرا معتقدند استخوان های كمر توسط عضلات حمایت می شوند و اگر درمانی صورت می گیرد باید روی عضلات انجام شود.

اگر كمردردی دارید كه بعد از هفته ها درمان نشده است به پزشك خود مراجعه كنید. اگر ضعف یا سستی در بازو یا ران خود احساس می كنید آن را جدی بگیرید.

یوگا تمرین كنید

بعضی از پزشكان معتقدند یوگا بهترین درمان دردهای مزمن كمر است؛ زیرا حالت مناسب را در بدن ایجاد می كند و با تنفس مناسب، كشش و فشار روی عضله را كم می كند. خیلی از بیمارانی كه از درمانهای دیگر نتیجه نگرفته اند می گویند یوگا در درمان آنها مؤثر بوده است.بعد از بهبود كمردرد، تمرینات نرمشی را ادامه دهید، وزن خود را كم كنید و به اصلاح حالت و كشش عضلات اهمیت دهید. نرمش عضلات مربوط به شكم را انجام دهید تا از كمردردهای آینده پیشگیری شود.

اگر در قسمت بالای كمر خود احساس ناراحتی می كنید، تمرینات خم شدن به سمت پایین و تمرینات نرمشی شانه ها را انجام دهید (شانه ها را به طرف یكدیگر كشیده و چند ثانیه نگه دارید سپس بر عكس عمل كنید).

بهترین تمرین برای اصلاح حالت كمر این است كه با فاصله 30 سانتیمتر از دیوار و در مقابل آن تكیه دهید شكم خود را به داخل بكشید، سینه را بیرون دهید بعد از چسباندن كمر به دیوار، سر، شانه ها و پشت و لگن همه در یك ردیف قرار می گیرند و به این طریق گودی كمر از بین می رود. این حالت شبیه حالت ایستادن سربازان است. صدها سال قبل این طور گفته می شد كه سربازان می توانند ساعت ها بدون احساس كمردرد روی پا بایستند مشروط به اینكه حالت ایستادن آنها درست باشد. آیا شما طور دیگری فكر می كنید؟ البته همه پدر و مادرها به نحوه صحیح ایستادن و نشستن فرزندان تأكید دارند ولی آنها نمی توانند تمام اوقات همراه فرزندان خود باشند و آنها را كنترل كنند! درست ایستادن و درست نشستن باید برای ما به صورت عادت درآید.

روزنامه کیهان



:: بازدید از این مطلب : 339
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

نوشیدن آب

بدن یک سیستم است و عملکرد همه بخش‏های آن به هم مربوط است. آب هم که مانند هوا و غذا یکی از ضروریات زندگی است، برای همه قسمت‏های بدن لازم است و در مجموع بر سلامت انسان تاثیر می گذارد.

بدن وقتی دچار استرس و فشار روانی می‏شود، با علایمی مانند تپش قلب، احساس تنگی نفس و گرگرفتگی واکنش نشان می‏دهد. برای رسیدن به آرامش در این حالات انجام تمرین‏های آرام‌بخش و تنفس عمیق توصیه می‎شود.

نوشیدن یک لیوان آب خنک هم در کاهش استرس و رسیدن به آرامش موثر است و با تاثیر بر دستگاه خودکار بدن و سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک باعث آرامش شده و استرس را کم می‎کند. به همین دلیل گفته می‎شود افراد وقتی دچار استرس، عصبانیت و هیجان هستند، یک لیوان آب خنک بخورند.

وقتی آب بدن کم باشد یا اکسیژن و غذا به اندازه کافی به بدن نرسد، این حالت به مغز منتقل می‎شود و در نتیجه انرژی روانی و توان حل مساله و کنترل هیجان کم می‎شود و قدرت تمرکز و یادگیری کاهش پیدا می‎کند و در پی آن فرد دچار اضطراب ‏می‎شود.

در مواقعی مانند اسهال و انجام تمرینات ورزشی که آب بدن کم می‏شود لازم است آب بیشتری نوشیده شود. هنگام انجام تمرینات ورزشی که بدن تعریق کرده، عضله فعالیت می‎کند و سموم بدن زیاد می‎شود، هر چه بیشتر آب به بدن برسد کلیه‎ها بیشتر کار می‏کنند و سموم بیشتری دفع می‎شود، در نتیجه تمرکز و توان حل مساله بیشتر می‎شود.

بهترین راه برای تامین آب مورد نیاز بدن نوشیدن آب خالص و سالم است، البته چای کم‌رنگ هم در رفع خستگی و افزایش تمرکز موثر است.

به این نکته توجه کنید که برای تامین آب مورد نیاز بدن نباید از نوشیدنی های ناسالم استفاده کرد؛ مثلا مصرف زیاد برخی نوشابه‎های گازدار و کافیین‎دار عوارض جسمی دارند و موجب کاهش کلسیم بدن می‎شوند. در ضمن مصرف زیاد کافئین تاثیر عکس دارد و تمرکز ذهنی را کم می‎کند.

دکتر محمدرضا خدایی - روان‌پزشک

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی



:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
اعتقادی میان برخی افراد مرسوم است مبنی بر اینکه اگر مکمل‌ها خطرناک بودند و برای انسان ضرر داشتند به فروش نمی‌رسیدند.
بنابرقانون، یک مکمل شامل ویتامین، مواد معدنی، گیاه یا مشتقات گیاهی یا اسیدآمینه است. در صورتی که یک مکمل بخواهد به صورت خوراکی عرضه شود باید بهعنوان یک مکمل برچسب‌دار به شکل قرص، کپسول، پودر، ژل نرم،‌کپسول ژله‌اییا مایع باشد و نبایستی به عنوان یک غذای مرسوم یا نوعی خوراکی یا غذاارائه شود.مسوولیت تضمین اینکه اطلاعات مندرج در برچسب مکمل‌ها درست بودهو گمراه‌کننده نباشد و بی‌خطری ترکیبات مکمل‌ها، به عهده تولیدکنندگان اینمکمل‌های غذایی است.اطلاعات و شواهد متفاوتی در مورد مفید یا مضر بودنمکمل‌ها موجود است.
اگر چه در گذشته عموم مردم پذیرفته بودند کهنیازهای تغذیه‌ای باید تنها با یک رژیم سالم تامین شود، ویلت و استامبر درسال ۲۰۰۱ این پرسش را مطرح کردند که چه کسی باید مکمل ویتامینی مصرف کند؟چه مقدار مصرف کند؟ و آیا اصولا مکمل‌ها بی‌خطر هستند؟
این پرسش‌هابراساس مطالعاتی تطبیقی و براساس مشاهدات بودند. آنها خاطرنشان کردند کهمطالعات اخیر، همانند مطالعاتی که نشان می‌داد مکمل اسید فولیک قبل و درابتدای بارداری می‌تواند به شکل بارزی شیوع نقایص لوله عصبی در جنین راکاهش دهد، با آموزه‌های فعلی، حداقل در برخی موارد تناقض دارد.مثال دیگردخالت ویتامین D در وضعیت استخوان است. به شکل واضح سالمندان و جمعیتجوان‌تری که در معرض نور خورشید قرار نمی‌گیرند به استفاده از مکملویتامین D محتاج هستند. زیرا ویتامین D سلامت استخوان‌های آنها را با کمکفسفر و کلسیم حفظ می‌کند.
از طرف دیگر نه‌تنها مکمل‌های کاروتنی خطرسرطان ریه را در افرادی که سیگار می‌کشند کاهش نمی‌دهد بلکه ممکن است باعثافزایش آن نیز شود. به علاوه استفاده مداوم از ۶۶۰۰ واحد بین‌المللیمکمل‌های ویتامین A ممکن است برای سلامت طولانی مدت استخوان در زنان مضرباشد.
چیزی که به مسمومیت ویتامینی موسوم است در حالی که مقادیر بیش ازاین در بسیاری از مکمل‌های مولتی‌ویتامین و مواد معدنی یافت می‌شود. نکتهمهم دیگر افزایش دریافت ویتامین‌های محلول در چربی است.
ویتامین‌هایمحلول در آب یعنی ویتامین C و گروه ویتامین‌های B در صورتی که تا حدودیبیش از مقدار نیاز مصرف شوند توسط کلیه‌ها دفع می‌شوند. با این حال افزایشبیش از حد همین ویتامین‌ها می‌تواند بر بار کلیه افزوده و در درازمدت اثرنامطلوبی بر این اندام حیاتی بگذارد.
اما ویتامین‌های محلول در چربی(A، E، K و D) به شکل‌ دیگری جذب و دفع می‌شوند و مصرف بیش از حد آنهااثرات خطرناک‌تری خواهد داشت. بنابر همین موارد یک ماکسیمم دریافت برایاین ویتامین‌ها و برخی عناصر در نظر گرفته‌اند که مصرف بیش از آن مقادیردر طول یک روز می‌تواند خطرساز باشد.
با این حال مصرف مولتی‌ویتامینروزانه با اجزای ویتامینی که بیش از میزان دریافت مرجع رژیمی نباشد برایبیشتر بزرگسالان به‌ویژه زنانی که احتمال بارداری آنها هست،‌ سالمندان وبرخی کودکان نارس البته با تشخیص پزشک معقول است.
نکته دیگر در مورد کاربرد موضعی ویتامین‌ها است.
اگرچه کاربرد موضعی اسید رتینوئی ایر اشکال ویتامین A برای درمان آکنه (جوشصورت) از سه الی چهار دهه پیش رواج داشته است اما بعضی از صاحبنظران اخیرمعتقدند که استفاده منظم از فرآورده‌های مراقبت پوستی مانند ضدآفتاب‌هایحاوی آنتی‌اکسیدان (شامل ویتامین A، E و C) می‌تواند پوست را در مقابلواکنش‌های اکسیداتیو مانند اشعه ماورای بنفش حفاظت کند.
استعمال آلفاتوکوفرول (شکلی از ویتامین E)، رتینول و رتینال (اشکال ویتامین A) می‌تواندموجب افزایش این ویتامین‌ها در اپیدرم (لایه خارجی پوست) شوند که البتهاین ویتامین‌ها به‌طور طبیعی هم در آنجا وجود دارند. به نظر می‌رسد اثراتکاربرد موضعی ویتامین E به ظرفیت آنتی‌اکسیدان و جذب اشعه ماورای بنفشمربوط باشد. ویتامین E و A به دلیل خواص فیزیکی خود اشعه ماورای بنفش راجذب می‌کنند. احتمالا در این میان، ویتامین C از اکسیده شدن سایرآنتی‌اکسیدان‌ها جلوگیری می‌کند.
ویتامین‌های C و E موضعی ازپراکسیداسیون ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) که یک اسید چرب ضروری در پوستاست نیز جلوگیری می‌کنند که EPA نیز خود محافظ پوست در برابر اشعه ماورایبنفش است.
در مطالعات دیگری مشخص شد مصرف موضعی و خوراکی ویتامین E آسیب پوستی حاد و مزمن و بروز سرطان پوست را در موش کاهش می‌دهد.
البتهنوع ویتامین و دوز مصرف آن هم مهم است. طبق یافته‌هایی دیگر مشخص شد شکلاستر پایدار ویتامین E نه‌تنها از سرطان پوست ناشی از نور در موش‌هانمی‌کاهد بلکه احتمال آن را بالا می‌برد. مطالعه‌ای دیگر نیز نشان داد کهتنها آلفاتوکو فرول (شکلی از ویتامین E) باعث حفاظت پوست موش در برابرآسیب ناشی از نور می‌شود.
اگرچه مطالعات انسانی نیز اثراتآنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و مصنوعی را در حفاظت از پوست نشان داده‌اند امانقش آنها در پیشگیری از سرطان به خوبی شناخته‌شده نیست.در مورد استفاده ازویتامین E‌موضعی در درمان زخم‌ها و بهبود ظاهر زخم باید احتیاط نمود. زیراطبق یک مطالعه ویتامین E موضعی نه‌تنها وضعیت زخم را از نظر زیبایی بهترنمی‌کند بلکه باعث افزایش بروز درماتیت تماسی (التهاب پوست)می‌شود.مع‌الوصف مصرف بسیاری از مکمل‌ها بخصوص مکمل ویتامین E، ویتامین A،ید،‌کلسیم و امثالهم به شکل خودسرانه می‌تواند اثرات حتی جبران‌ناپذیریداشته باشد.


:: بازدید از این مطلب : 305
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

دانشمندان اعلام کردند موفق به کشف ردپای بچه دایناسوری به اندازه یک سگ چینی در کنار رد پای پدر یا مادرش شده اند که در حدود 148 میلیون سال پیش بر روی منطقه ای که امروز به یک تپه کوچک در دنوور تبدیل شده زندگی می کرده است.
دانشمندان موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نشست سالانه انجمن زمین شناسی آمریکا در دنوور اعلام کردند این اثر دیرینه شناسی در نزدیکی شهر موریسون یافته شده و فکر می کنند این ردپا که در نزدیکی ردپای یک دایناسور بالغ کشف شده به گونه "آپاتوساروسها" تعلق دارد، آپاتوساروسها دایناسورهای گردن بلند و عظیمی بوده اند که گیاهخوار بوده و زمانی به "برونتو ساروسها" شهرت داشتند.

این دایناسورها در بزرگسالی ابعادی بسیار عظیم داشته و با سه اتوبوس برابری می کرده اند. به گفته محققان موزه تاریخ طبیعی دنوور، فاصله میان هر دو قدم بچه دایناسور دو برابر قدمهایی است که تا به حال کشف شده است و این نشان می دهد دایناسور با سرعتی پایین در حال دویدن بوده است.



اما در عین حال اثر پاهای دایناسور به اندازه ای است که اگر یک لیوان بزرگ را بر روی آن قرار دهیم به راحتی آن را پوشش می دهد. همچنین آثار به جا مانده تنها نشان دهنده پاهای عقبی بچه دایناسور هستند و این نشان می دهد یا دایناسور در حال دویدن بر روی پاهای عقبی خود بوده و یا رد پاهای عقبی، اثر رد پاهای جلویی او را در هنگام دویدن از بین برده است.

این اثر در واقع می تواند به یکی از بحثهای مهم دیرینه شناسان که از گذشته بر سر توانایی این گونه از دایناسورها در راه رفتن بر روی پاهای عقبی شان آغاز شده، خاتمه دهد. به گفته محققان بر اساس تعاریف علمی که از دویدن وجود دارد، نمی توان گفت این دایناسور کوچک در حال دویدن بوده، اما در صورتی که این بچه دایناسور کوچک را به همان حالی که اثر رد پایش از آن به جا مانده، در برابر خود ببینید، با خود می گویید این بچه دایناسور در حال دویدن است.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، محققان قصد دارند برای درک بهتر بیومکانیک این دایناسور کوچک و یافتن شیوه دویدن این جاندار ما قبل تاریخ مطالعات بیشتری انجام دهند.


:: بازدید از این مطلب : 312
|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

دانشمندان دانشگاه پورتو ریکو برای اولین بار توانستند هویت بافنده تار عنکبوت عظیمی که در سال 2008 بر روی رودخانه ای در ماداگاسکار کشف شده بود را تعیین کنند.

این تار عنکبوت که از یکی از قدرتمندترین مواد بیولوژیکی جهان ساخته شده است، محصول گونه ای جدید از عنکبوتها به شمار می رود که عنکبوت درختی داروین نام دارد.

مطالعات جدید نشان می دهند عنکبوت درختی داروین قادر به ساختن عظیم ترین تارهای عنکبوت در جهان است که هیچ عنکبوت دیگری توانایی ساخت آن را ندارد. این تارهای کشف شده که گاه طولی برابر دو اتوبوس شهری دارند از جاذبه های توریستی این منطقه نیز به شمار می روند.



اما این تارهای عظیم و سازندگان آنها تا کنون ناشناخته باقی مانده بودند تا اینکه محققان دانشگاه پورتو ریکو آنها را دسته بندی کرده و قصد دارند گزارش مطالعات خود را در نشریه Arachnology منتشر کنند.

مطالعات نشان می دهند این گونه جدید تنها عنکبوت در جهان است که از توانایی ساخت تارهای عظیم برخوردار است، در حالی که گونه های دیگر شاید تنها قادر به ساخت کره های مرکزی-ساختارهای مارپیچی بزرگی در مرکز تارهای عنکبوت-بزرگتری باشند اما این نوع از شبکه های تار عنکبوت بزرگ ویژه عنکوبتهای درختی داروین است.



با وجود بزرگی و استحکام بالای این تارها که دو حاشیه رودخانه را مانند پلی به هم متصل می کنند، عنکبوت درختی داروین از این این ابزار تنها برای شکار جانداران کوچک، حشراتی مانند سنجاقکها و دیگر حشرات مشابه استفاده می کند، در حالی که دانشمندان انتظار داشتند شکار شدن پرندگان یا حداقل خفاشها را در چنین توری طبیعی بزرگی شاهد باشند.

بافندگان این شبکه های طبیعی معمولا عنکبوتهای ماده هستند. عنکبوتهای نر و جوان نیز بافت تار عنکبوت را به عهده دارند اما پس از ورود به سن بزرگسالی این رفتار را ترک کرده و تمامی انرژی خود را به جفت یابی اختصاص می دهند. این عنکبوتها از ظاهری برخوردارند که به راحتی می توانند خود را بر روی پوست درختان استتار کنند.



تارهای این عنکبوت از دو نوع رشته خاص تشکیل شده اند، تارهای کششی برای اتصال دادن و حفظ شبکه تار عنکبوت به درخت، و تارهای چسبنده که برای شکار قربانیان استفاده می شوند.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافیک، زمانی که حشره ای در تار گیر می کند، برای نجات خود تقلا کرده و ارتعاشات ناشی از این تقلا عنکبوت را هشیار می کند. سپس عنکبوت قربانی خود را در پیله ای از تارها پیچیده و کنار می گذارد تا در زمان فراغت خود آن را بخورد.



:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
نتایج تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که از سوسک حمام می توان برای تولید آنتی بیوتیکهای فوق قوی با مقاومت بالا استفاده کرد.

دفعه بعد که با دیدن یک سوسک بزرگ در حمام یا آشپزخانه جیغ کشیدید و خواستید که آن را با دمپایی بکشید یادتان باشد که همین سوسک روزی می تواند جان شما را نجات دهد.



در حقیقت نتایج تحقیقات اخیر تیم "سایمون لی" از دانشگاه ناتینگهام که در کنگره انجمن میکروبیولوژی عمومی انگلیس ارائه شده است نشان می دهد که دستگاه عصبی مرکزی سوسک آمریکایی آنتی بیوتیکهای طبیعی تولید می کند که قادرند 90 درصد از باکتریهایی که به طور بالقوه برای انسان مرگبارند را نابود کنند.

از جمله این باکتریهای مهلک می توان به باکتری استافیلوکوکوس MRSA و برخی از نمونه های سمی "اشریشیا کولی" اشاره کرد. همچنین این بررسیها نشان می دهد که علاوه بر سوسک حمام، سه گونه ملخ نیز می توانند آنتی بیوتیکهای بسیار قوی تولید کنند.

به گفته سایمون لی، این آنتی بیوتیکها می توانند در تمام گروههای حشرات وجود داشته باشند و حشرات به تنهایی 80 درصد از حیوانات موجود در دنیا را تشکیل می دهند.

از سالها قبل دانشمندان بر روی داروهایی در مقابل میکروارگانیسمهایی تحقیق می کنند که نسبت به آنتی بیوتیکهای سنتی مقاوم شده اند.

لی در این خصوص توضیح داد: "این یک آغاز امیدوارکننده است. ما در مکانهایی به دنبال این آنتی بیوتیکهای قوی می گردیم که تاکنون کسی در آنجا جستجو نکرده بود. درحقیقت استفاده از منابعی از قبیل میکروارگانیسمهای خاک، قارچها و مولکولهای سنتزی برای تولید آنتی بیوتیکها از رده خارج شده اند."

براساس گزارش National Geographic، این دانشمندان در لابراتوار بافتهای مغز سوسک و ملخ را گرفتند و با ردیابی و آزمایش 9 نوع جدید مولکول آنتی باکتریایی دریافتند که هر یک از این حشرات در کشتن کدامیک از میکروارگانیسمها مهارت دارند.

سایمون لی در این خصوص افزود: "این مکانیزم دفاعی به این حشرات اجازه می دهد که در کثیف ترین و آلوده ترین مکانها به حیات خود ادامه دهند. این آنتی بیوتیکها تنها در بافتهای مغز سوسک و ملخها جمع شده اند. مغز مهمترین اندام برای این حشرات است به طوری که سوسکها می توانند با یک پای بیمار به مدت طولانی زنده بمانند اما تقریبا بلافاصله پس از یک عفونت مغزی می میرند."

منبع:مهر


:: بازدید از این مطلب : 340
|
امتیاز مطلب : 38
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
گروهی از دانشمندان سوئدی با کشف یک پروتئین فلورسانت در ستاره دریایی موفق شدند از این جاندار ساکن اقیانوسها انرژی الکتریکی تجدیدپذیر به دست آورند.
ستاره های دریایی همواره در گروه جانورانی قرار داشتند که بیشترین ترس و وحشت را در میان انسانها ایجاد می کنند.




اکنون گروهی از محققان دانشگاه گوتبورگ و دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد به کشف جدیدی دست یافته اند که می تواند این جانداران به یک منبع مهم انرژی تجدیدپذیر تبدیل کند.

این دانشمندان موفق شدند امکان تولید انرژی برق از یک پروتئین فلورسانت سبز رنگ (GFP ) حاضر در این ارگانیسم دریایی را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند.

در این آزمایش، دانشمندان سوئدی یک پانل از جنس دی اکسید سیلیکون با دو الکترود آلومینیومی ایجاد کردند. این دو الکترود از طریق چند قطره از این پروتئین فلورسانت که مستقیم از بدن ستاره دریایی استخراج شده بود تفکیک شدند و هر یک از الکترودها به یک سیم متصل شد.

سپس این پانل در معرض نور ماوراء بنفش گذاشته شد و راندمان جذب فوتونها از سوی پروتئین مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج این آزمایش نشان داد که پروتئین فلورسانت ستاره دریایی شروع به انتشار الکترون و در نتیجه تولید برق کرد.

براساس گزارش دیسکاوری مگزین، به گفته این محققان در آینده و با تکامل این پانلها ستاره دریایی می تواند به یک منبع عالی برای توسعه سیستمهای تولید انرژی پاک تبدیل شود.

منبع:مهر


:: بازدید از این مطلب : 187
|
امتیاز مطلب : 44
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

دانشمندان با ميكروسكوپ اتمي صداي دروني حشرات را ضبط كردند.

گروهي از دانشمندان دانشگاه <<کلارکسون>> از ميکروسکوپ نيروي اتمي (AFM) براي ضبط صداهاي منتشر شده از درون بدن حشرات زنده اي همچون مگس، پشه و کفش دوزک بهره برده اند.
ميکروسکوپ نيروي اتمي يکي از ابزارهاي علمي بسيار مهمي است که منجر به ظهور نانو فناوري پيشرفته شده است.

حساسيت بسيار بالاي ميکروسکوپ نيروي اتمي اين امکان را براي کلارکسون و همکارانش به وجود آورده است که ارتعاشات زيرنانويي با دامنه بسيار ضعيف (کمتر از اندازه يک اتم) و فرکانس بسيار بالا (تا هزار هرتز يا هزار چرخه در هر ثانيه) را ضبط کنند.
کارهاي قبلي که روي حشرات انجام شده بود، تنها تا پنج هرتز را پوشش مي داد. اين صداها از طريق ايجاد تماس ميان روبشگر ميکروسکوپ نيروي اتمي با سطح بدن حشرات ضبط مي شوند.
مطالعه اين صداها مي تواند امکان کشف ويژگي ها و عملکردهاي زيستي ناشناخته حشرات را براي پژوهشگران ايجاد کند. سوکولوف اميدوار است اين اکتشافات در يافتن راه حلي براي مشکلات ناشي از آفات مفيد باشند.



:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

دانشمندان انگلیسی ثابت کردند ساده ترین شکل حیات بر روی زمین یعنی باکتری ها هم دماغ دارند و با کمک آن می توانند بوی آمونیاک موجود در فضا را احساس کنند.

دانشمندان دانشگاه نیوکسل انگلستان نشان دادند باکتری هایی که معمولا در خاک به وفور یافت می شوند می توانند بو بکشند و نسبت به آمونیاک موجود در هوا واکنش نشان دهند. در گذشته تصور می رفت چنین حس بویایی تنها ویژه شکل های پیچیده تری از حیات یعنی "اوکاریوتها" است.

طبق این یافته جدید، باکتری ها چهار حس از پنج حسی که انسانها از آن برخوردارند را در خود دارند. در عین حال چنین یافته ای می تواند در درک و کنترل زیست لایه هایی که باکتری ها به وجود می آورند، به دانشمندان کمک کند.

باکتری ها تا کنون توانایی های خود را در واکنش نشان دادن به نور مشابه حس بینایی و تغییرات ژنتیکی در زمان مواجه شدن با موادی خاص مشابه حس لامسه را به نمایش گذاشته اند.

با این همه میان واکنش نشان دادن ارگانیزمی نسبت به ماده ای شیمیایی که مستقیما با آن برخورد می کند و واکنشی که در برابر ماده شیمیایی معلق در هوا نشان داده می شود تفاوتهایی وجود دارد. به گفته محققان این تفاوت در مکانیزمی که احساس می کند و ماده ای که احساس را به وجود میاورد وجود دارد. در صورتی که تمامی ارگانیزمهای ساده از قبیل باکتری ها از چنین توانایی برخوردار باشند نشاندهنده این موضوع است که توانایی بویایی بسیار قدیمی تر زمانی که تصور می رود تکامل یافته است.


باکتریها به این شهرت دارند که از قدرت درک خود برای ردیابی مواد شیمیایی که نشان دهنده حضور دیگر باکتریها و رقیبان برای دستیابی به غذا است، استفاده می کنند. در برخی از موارد این موجودات می توانند مواد لزجی از خود تولید کنند که آنها را به یکدیگر چسبانده و زیست لایه به وجود می آید. چنین لایه هایی می توانند در موارد مختلفی از جمله کاشت تجهیزات پزشکی در بدن گرفته تا خطوط لوله های نفتی مشکل آفرین باشند اما رایج ترین آنها جرمی است که بر روی دندانهای انسان دیده می شود.

محققان با کشت دادن نوعی از باکتری ها به نام "بی.لیچنی فورمیس" در دو محیط غنی از مواد غذایی و خالی از مواد غذایی در نهایت شگفتی مشاهده کردند برخی از کشتهای ایزوله شده باکتری ها به صورت خود به خود با باکتری هایی که از نظر فیزیکی در نزدیکترین فاصله از باکتری هایی که در محیط غنی از مواد غذایی کشت داده شده بودند، آغاز به تولید زیست لایه کردند.

تنها توضیح ممکن برای این پدیده این است که باکتری ها توانسته اند آمونیاک تولید شده در محیط کشت غنی از مواد غذایی را بو کشیده و به این شکل تشکیل زیست لایه را آغاز کرده اند.

بر اساس گزارش بی بی سی، این یافته شگفت انگیز می تواند در درک تفاوت میان تک سلولی هایی مانند باکتری ها که از اندامهایی مشخص برخوردار نیستند و اوکاریوتها که جاندارانی از مخمرها گرفته تا انسانها را تشکیل می دهند، تاثیر قابل توجهی داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

این فیزیکدان و ریاضیدان 48 ساله هلندی - آمریکایی که "اریک ورلیند" نام دارد با ادعای بسیار شگفت انگیزی، تئوری جاذبه را که یکی از مهمترین قوانین فیزیک است به چالش کشید.
یک ریاضیدان هلندی - آمریکایی با برگزاری یکسری کنفرانسها و به لرزش درآوردن دنیای آکادمیک اظهار داشته که نیوتن اشتباه کرد و قانون جاذبه تنها یک توهم است.

این فیزیکدان و ریاضیدان 48 ساله هلندی - آمریکایی که "اریک ورلیند" نام دارد با ادعای بسیار شگفت انگیزی، تئوری جاذبه را که یکی از مهمترین قوانین فیزیک است به چالش کشید.

این ریاضیدان اولین دانشمندی نیست که قانون جاذبه نیوتن را به بحث کشیده است. در حقیقت دانشمندان دیگری نیز در گذشته تردیدهایی را نسبت به این قانون نشان داده بودند اما اکنون این فیزیکدان با اشاره به داستان کودکانه "لباس پادشاه" تاکید کرد: "پادشاه برهنه است. از مدتها قبل همه می دانستند که جاذبه وجود ندارد اما اکنون لحظه ای رسیده است که باید آن را داد بزنیم."

به گفته این دانشمند، جاذبه چیزی نیست جز اثر بصری یک علت نامرئی که در یک سطح واقعیت عمیق تر از ظاهر عمل می کند.

براساس گزارش نیویورک تایمز، تئوری ورلیند بیان می کند: "جاذبه وجود ندارد. تمام آن یک توهم است. جاذبه چیزی نیست جز شکلی از بی نظمی، یک عارضه جانبی از یک تمایل طبیعی به سمت آشفتگی."

ورلیند تازه ترین دانشمند از سری دانشمندانی است که از 30 سال قبل در حال رد قسمت به قسمت تئوری جاذبه نیوتن هستند.


در دهه 70 جاکوب بکنشتاین و استفان هاوکینگ ارتباط میان سیاه چاله ها و ترمودینامیک را کشف کردند. در دهه 90 "تد یاکوبسن" سیاه چاله ها را مثل هولوگرامها (تصاویر سه بعدی که برای امنیت کارتهای اعتباری استفاده می شوند) نشان داد و خاطر نشان کرد که تمام آن چیزی به درون سیاه چاله های جهان کشیده می شوند همانند اطلاعات چاپ شده بر روی یک هولوگرام بر روی سطح خارجی سیاه چاله ها حضور دارد.

اریک ورلیند، مولف فرمول جبری ورلیند و ارائه دهنده این تئوری جدید یک برادر دوقلوی همسان به نام هرمن دارد.
زندگی این دو برابر به مدت طولانی همسان بود. این دوقلوها دو ریاضیدان بسیار برجسته هستند. هر دو در سال 1988 از دانشگاه اوتریخت هلند فارغ التحصیل شدند و هر دو برای ادامه تحصیلات خود در دانشگاه پرینستون به آمریکا رفتند و با دو خواهر ازدواج کردند و پس از مدتی هر دو طلاق گرفتند و تنها از اینجا به بعد مسیر زندگی آنها از هم جدا شد. به طوری که هرمن در پرینستون ماند و اریک تصمیم گرفت برای نزدیک بودن به فرزندانش به آمستردام برود.

تابستان گذشته درحالی که برای تعطیلات به جنوب فرانسه رفته بود یک دزد لپ تاپ، کلیدهای خانه و پاسپورت وی را به سرقت برد.

این دانشمند تعریف کرد: "مجبور شدم یک هفته بیشتر در آنجا بمانم و در این یک هفته به تئوری نیوتن فکر کردم و دریافتم که نیروی جاذبه تنها شکلی از بی نظمی و یا یک عارضه جانبی از تمایل طبیعی بشر به سمت آشفتگی است. تصور کنید که در یک روز گرم و شرجی موهای شما فر می خورد این تنها به این دلیل است که موهای شما راههای بیشتری برای پیچ خوردن در اختیار دارند تا صاف ماندن و بنابراین به سمت فر شدن می روند. بله. پادشاه برهنه است. این را همه می دانسیم اکنون زمان آن رسیده که آن را با صدای بلند فریاد بزنیم."




:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 46
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

شهر سویای اسپانیا براساس پروژه بزرگ انرژی خورشیدی اتحادیه اروپا تا سال 2013 تمام انرژی مورد نیاز خود را از نور خورشید تامین می کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری مهر، این پروژه از یک ماه قبل در منطقه "سن لوکار لا میور" در نزدیکی سویا آغاز شد که امروز (یکشنبه) فاز اول آن افتتاح شد.

در این پروژه عظیم اشعه های خورشید در بیش از 600 هزار پانل آینه ای هر یک با مساحت 120 متر مربع منعکس می شود. این انعکاس به برجی که در محدوده این پانل ها قرار دارد، منتقل شده و ذخیره می شود و در حال حاضر می تواند برق کافی برای 6 هزار خانه را تامین کند.

قرار است قسمت های دیگر این شهر خورشیدی به مدت 6 سال تا سال 2013 تکمیل شود. پس از تکمیل این پروژه، این شهر خورشیدی می تواند برق 180 هزار خانه و 600 هزار خانواده را بدون تولید آنهیدرید کربن و گازهای گلخانه ای تولید کند.

تکنولوژی استفاده شده در این پروژه که انعکاس نور خورشید در آینه است، نه تنها جدید نیست بلکه بسیار قدیمی است. در حقیقت نخستین بار ارشمیدوس این تکنیک را ارائه کرد. عملکرد برج هم شبیه برج هایی است که در تولید انرژی برق از طریق گاز، زغال سنگ یا انرژی هسته ای بکار می رود با این تفاوت که در این برج نور خورشید آب را گرم می کند و این آب گرم به کوره منتقل می شود. کوره همانند یک توربین عمل کرده و برق تولید می کند.

بر اساس گزارش روزنامه لا رپوبلیکا، برای ساخت این شهر خورشیدی 2/1 میلیارد یورو هزینه شده است. شرکت "آبنگوا" که مجری این پروژه است، ساخت یک برج دیگر را آغاز کرده است که توان تولید 11 مگاوات برق را در هر فعالیت دارد.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

فسیل پنگوئن غول پیکری که در حدود 36 میلیون سال پیش بر روی زمین زندگی می کرده است در پرو کشف شد.

به گفته دانشمندان این کشف نشان می دهد پرهای تزئینی و رنگی از ابتدایی ترین دوران تکامل پنگوئنها وجود داشته است. بر اساس مطالعات انجام شده رنگ پرهای این جاندار خاکستری و قهوه ای متمایل به سرخ بوده و تفاوت زیادی با پرهای مشکی و "لباس فرم" مانند پنگونهای مدرن دارد.

قد این پنگوئن در حدود 1.5 متر بوده و وزن آن دو برابر وزن پنگوئنهای امپراطور، بزرگترین پنگوئنهایی که در حیات به سر می برند، بوده است. این پرنده با نام علمی "اینکایاکو پاراکاسنسیس" یا "پادشاه آبها" که در اواخر دوره زمین شناسی ائوسن در زمین پرسه می زده از منقاری بسیار بلندتر از منقار پنگوئنهای مدرن برخوردار بوده است.



فسیل این پنگوئن بزرگ در منطقه ای محافظت شده در پرو کشف شد و دانشمندان به دلیل شباهت این فسیل به شخصیت یکی از سریالهای تلویزیونی کلمبیایی، اسم مستعار "پدرو" را برایش انتخاب کردند. یکی از شگفتی های این کشف، وجود پرهایی بود که به خوبی حفظ شده بودند.

به گفته محققان دانشگاه تگزاس، قبل از یافتن این فسیل هیچ شاهد و مدرکی مبنی بر وجود پرها، رنگ آنها و پاهای خاص در پنگوئنهای باستانی وجود نداشت و کشف این فسیل اولین فرصت برای پافتن پاسخهایی برای این سئوالها بود. این فسیلها به خوبی نشان می دهند که ساختار کلی بدن این پنگوئنها در حدود میلیونها سال پیش شکل گرفته اند اما رنگ پرهای آنها به تازگی از قهوه ای متمایل به سرخ و خاکستری به سفید و سیاه تغییر پیدا کرده است.

بر اساس گزارش نشنال جئوگرافی، دانشمندان معتقدند این کشف در کنار کشفهای دیگری که به تازگی در همین منطقه از پرو صورت گرفته است، مدرکی دیگر بر تنوع زیستی بالا در میان گونه پنگوئنها در اواخر دوره ائوسین به شمار می رود.
منبع :مهر



:: بازدید از این مطلب : 195
|
امتیاز مطلب : 34
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

در ادامه مطلب



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده



:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 27
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده



:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

سلام اينم يه عكس ولنتايني باحال تقديم به دوستاي گلم دوستون دارم



اينم يه شعر از دوست خوبمون شادي 


درجواب پسرتنهایی در شعر همه چیز ارزان شده است


ای تویی که از ارزنی عشق دم میزنی
عشق هست عاشق نیست
مردنیست
تن عریان حاصل بی غیرتی آدم هاست
و دروغ از همه چیز ارزان تر؟
نه
از همه ارزان تر غیرت آدم هاست
قیمت انسان ها کم شده است!
علت نامردیست
علتش بی مهریست





:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 53
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

سلام به همه دوستاي خوبم شعر جديد خودم و تقديم مي كنم به همتون

اميد وارم خوشتون بيادش در مورد شعرم نظر بديد خوش حال ميشم

اين شعرو بخاطر روزه ولن تاين تقديم ميكنم به همتون



 

حرف دارم واسه شما فراوون       از اينجا گرفته تا سره خيابون

كردي منو آواره ي بيابون              دوسم نداري حتي يه ناخون

ميرم از عشقت شبا زيره بارون      كردي منو بدجوري زارو حيرون

وقتي ميگي برو برو از پيشم          ميگم دلت مياد كه خواب پريش شم

شبا همش تا صبح كه من بيدارم    چشم چجور من روي هم بزارم

يه لحظه آرامش ديگه ندارم            ماه و خورشيد كف دستات بيارم

چكار كنم كه مثل قبلا بشي          صبح ها به عشق من از خواب پاشي

تو قلبم يجوري بايد جابشي          قافيرو بيخيال هستم ناشي

تو مرز ديونگي تو آخرشي            چرا مي خواي ديگه با من نباشي

يدون دوست دارم قده يه دنيا        قده تمام زمين آسمون ها

 بد جوري تا كردي تو باما              ديگه نبودي اصلا يار ما

خسته شدم از اين اداها              يكميم شده ديگه راه بيا



:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

سلام خسته نباشید ۱ پیام نگار گزاشتم برا کاربرای خوب تا بتونید شما کاربرا

 با هم دیگه آشنا شید پایین تر از قسمت آماره

 دوستای خوبم تا چند روز دیگه شعر جدیدمو براتون میزارم

بله آقا ابراهیم بزارید شعرتونو استفاده میکنیم از شعرتون

 

 



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
سلام خدمت همه دوستای خوبم ممنون بابته نظرای خوبتون

فقط یه چیز سعی کنید شعرایی که می خواین تو وب بزارم کوتاه نباشه قابله توجه پوری خانم

در حد امکانم از خودتون باشه نه کسه دیگه ممنون (میلاد)

 

 



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
سلام به همه دوستاي خوبم بعد چند وقت برگشتم از سفر شرمنده همتون يكم دير شدش

اميد وارم ناراحت نشده باشين

بابته نظراي قشنگتون متشكرم

ريماجان حتما دارم آماده مي كنم شعر جديدمو حتما مي زارم تو وب

 جواب سوال مریم خانم بله میشه

 

 

چه کسی می گوید که گرانی شده است؟
دوره ارزانیست !
دل روبودن ارزان،دل شکستن ارزان،دوستی ارزان است.
دشمنی ها ارزان،چه شرافت ارزان!
تن عریان ارزان،آبرو قیمت یک تکه نان،
و دروغ ازهمه چیز ارزان تر،
قیمت عشق چقدر کم شده است،
کمتر از آب روان،
و چه تخفیف بزرگی خورده،
قیمت هر انسان

 

شعر ارسالي از كاربري به اسم پسر تنهايي

 

 

 

خداكندكه بيايد مسافري که نيامد وكوچه كوچه بنازم به عابري كه نيامد
دوباره مثل گذشته تمام فاصله هارا غزل غزل بنويسم به شاعري كه نيامد
هميشه غربت اينجافقط نصيب دل من نیست شريك غربت من كومهاجري كه نيامد
شكست بغض غرورم در انتظار عزيزي دعا كنيد بيايدمسافري كه نيامد

 

شعر ارسالي از كاربري به اسم پسر تنهايي

 

 

 

اي عزيز جان من!
من براي مرگ خود يك بهانه ميخواهم
يك بهانه پوچ عاشقانه ميخواهم
از غمي كه ميداني باتو بودنم مرگ است بي تو بودنم هرگز
گر بهانه اين باشد من بهانه ميگيرم عاشقانه ميميرم

 

شعر ارسالي از پوري که این شعرو تقدیم کردن به احسان

 



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
سلام ممنون از نظرای قشنگتون 


چند روزی دارم میرم جایی نیستم به وب سر بزنم ولی سعی میکنم زود برگردم

موندم با مشکل عکسا چکار کنم پرشین گیگ بعضی وقتی اذیتم میکنه

ممنون از بازدید کننده های همیشگی که همیشه هوامونو دارن 




اینم شعر ارسالی از یکی از دوستای خوبمون  به اسم مینا



خوب رویان جهان رحم ندارد دلشان

بایدازجان گذردهرکه شودعاشقشان

روزاول که خداساخت سرشت وگلشان

سنگی اندرگلشان بود همان شددلشان

باتشکر
مینا



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 50
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

سلام خوبین خسته نباشین

با عرض پوزش یه مشکلی برا نمایش عکسا پیش اومده

که دمبالشم حلش کنم تا فردا شب اگه بشه رفع میشه

یه شعر جدید از خودم تقدیم می کنم به همه دوستای گله خودم

برا همتون آرزوی موفقیت می کنم

 

 

برگه گل

 

برگه های گل پرپر میکنم

عشق اونو بیرون از سر می کنم

عشق اون دروغی بود پر بود از رنگ ریا

روزای قشنگی بود به دلم می گفت بیا

این روزای آخری دستش برام رو شده بود

این دل زار و پریشون واسه اون لک زده بود

می دیدم که دستشم دیگه بود تو دسته اون

دیگه من چکار کنم ای خدای مهربون

نبود انقد بی وفا از دل تنم جدا

من می گفتم واسه اون همش از عشق وفا

ولی خوب دووم نداشت آره خوب دوستم نداشت

توی قلبم دیگه اون جای عشق نفرت گزاشت

 

میلاد محمدی



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 24
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
سلام خسته نباشین یه شعر ارسالی عاشقانه جالب از یکی از دوستای خوبمون به اسم جعفر نوع خواه

میزارم براتون امید وارم خوشتون بیادش.

امروز عجب برفی اومد خیلی حال دادش یه آدم برفی درست کردم عکسشو براتون میزارم

راستی به نظرتون قالب وبلاگمو عوض کنم بهتر نیستش ؟ ؟




اینم شعر آقا جعفر تقدیم به همتون

هرکی خواست شعرشو تو وب بزارم تو نظرات اعلام کنه


یادم باشد حرفی نزنم که به کسی بر بخورد .

نگاهی نکنم که دل کسی بلرزد .

یادم باشد که روز و روزگار خوش است ،

وتنها دل ما دل نیست .

یادم باشد از چشمه درسِِ خروش بگیرم ،

و از آسمان درسِ پـاک زیستن .

یادم باشد سنگ خیلی تنهاست ...

یادم باشد باید با سنگ هم لطیف رفتار کنم مبادا دل تنگش بشکند .

یادم باشد برای درس گرفتن و درس دادن به دنیا آمده ام ... نه برای تکرار اشتباهات گذشتگان .

یادم باشد زندگی را دوست دارم .

                                                                                   جعفر نوع خواه



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده

سلام خسته نباشید دوتا شعر عاشقانه  از بازدید کننده های وب که تو نظرات خصوصی گزاشته بودن

براتون میزارم امید وارم خوشتون بیاد


دل بر سر سایه گل بستن عشق است

در رخ غم عشق دیدن عشق است

دست در دست باد تا ناکجاآباد

در گذرگاه درد در بوی گل ,شکفتن ,عشق است



----------------------------------------------



من دلم تنگ کسیست که به دلتنگی من می خندد

باور عشق برایش سخت است ...

ای خدا باز به یاری نسیم سحری

می شود آیا باز دل به دل نازک من بربندد



شعر عاشقانه                                                  شعر عاشقانه


 



:: بازدید از این مطلب : 311
|
امتیاز مطلب : 64
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()
نوشته شده توسط : فرزادصمدزاده
سلام خسته نباشید یه سری عکس آماده کردم امشب شعر نمیزارم

یعنی شعر حاظر نکردم راستیشتشو بخواید

عکس های جالبین ولی جدید نیستن قدیمیم نیستن

همتونو دوست دارم




 

عکس دو تا بچه تپل خوشگلو ملوس

 


 



 


 



:: بازدید از این مطلب : 609
|
امتیاز مطلب : 90
|
تعداد امتیازدهندگان : 29
|
مجموع امتیاز : 29
تاریخ انتشار : دو شنبه | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 35 صفحه بعد